In de paragraaf Lokale heffingen in de begroting worden de beleidsuitgangspunten voor de gemeentelijke belastingen en rechten weergegeven. In de paragraaf Lokale heffingen in de jaarstukken geven we inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen, zowel beleidsmatig als financieel, die zich hebben voorgedaan in het afgelopen jaar.
Belangrijkste ontwikkelingen in 2018
In 2018 is er geen sprake geweest van noemenswaardige ontwikkelingen met betrekking tot de lokale heffingen.
Overzicht geraamde inkomsten per belastingsoort
In onderstaand overzicht zijn de geraamde en werkelijke opbrengsten per belastingsoort opgenomen.
Bedragen x 1 | ||||
Omschrijving | Rekening | Raming | Rekening | Verschil |
Afvalstoffenheffing | 3.409.045 | 3.468.399 | 3.450.660 | -17.739 |
Hondenbelasting | 159.433 | 170.526 | 158.457 | -12.069 |
Leges algemeen | 1.454.608 | 1.562.739 | 1.758.202 | 195.463 |
Lijkbezorgingsrechten | 180.174 | 140.610 | 112.497 | -28.113 |
Marktgelden | 1.700 | 1.700 | 1.700 | |
Onroerend zaakbelasting | 11.915.677 | 12.278.012 | 12.433.621 | 155.609 |
Rioolheffing | 2.322.707 | 2.347.432 | 2.361.756 | 14.324 |
Toeristenbelasting | 214.055 | 181.041 | 182.146 | 1.105 |
Totaal opbrengst | 19.657.400 | 20.150.459 | 20.459.039 | 308.580 |
Toelichting op afwijkingen
Leges algemeen
De afwijking op de leges algemeen wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat in 2018 de opbrengst van leges voor bouwvergunningen hoger is uitgevallen dan eerder geraamd (€ 193.000). Dit is veroorzaakt door kleine aanvragen en enkele grote plannen die niet voorzien waren.
Onroerende zaakbelasting
De hogere opbrengst onroerende zaakbelasting heeft voornamelijk betrekking op de niet woningen en is te verdelen in eigenaren (ca. € 62.000 V en gebruikers ca € 89.000 V). Hiervan heeft ca. € 57.000 V betrekking op de afwikkeling van onder andere bezwaarschriften, complexe taxaties en dergelijke van de jaren 2015 tot en met 2017. Deze positieve afwikkeling van oude jaren heeft ook een positief effect op de nog in 2018 gewaarde bedrijfspanden. Ook is de correctie voor de waarde bezwaren lager uit gevallen dan verwacht. Reden hiervoor kan zijn de economische toestand in Nederland.
Lokale lastendruk
In onderstaande tabel is de lastendruk in Houten in 2018 weergegeven, voor zowel eigenaar-gebruikers als huurders. Zoals gebruikelijk in woonlastenoverzichten worden hierbij de onroerende-zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing betrokken. Het uitgangspunt is een meerpersoonshuishouden. Als peildatum voor de WOZ-waarde 2018 geldt 1 januari 2017. Deze waarde is alleen van toepassing op het belastingjaar 2018.
Bedragen x 1 | ||||||
Omschrijving | Bron | Rekening 2015 | Rekening 2016 | Rekening 2017 | Begroting 2018 | Realisatie 2018 |
Afvalstoffenheffing | WSJG | 199 | 184 | 197 | 197 | 197 |
Totaal gebruiker | 321 | 307 | 307 | 309 | 309 | |
OZB eigenaar | WSJG | 357 | 374 | 380 | 367 | *) 379 |
Totaal eigenaar/gebruiker | 678 | 681 | 687 | 675 | 688 |
*) gemiddelde woningwaarde is hoger (€ 301.000) dan waarmee in de raming is rekening gehouden (€ 291.000)
Bij de calculatie voor de woonlasten voor meerpersoonshuishouden (mphh) die COELO hanteert, staat de gemeente Houten op de 104e plaats (€ 687). In 2017 was dit de 100e plaats. Provinciaal staat Houten op de 7e plaats (2017 ook 7e).
In onderstaande tabel zijn enkele vergelijkende cijfers uit de Atlas van de lokale lasten 2018
opgenomen.
Vergelijking woonlasten mphh
Omschrijving | Woonlasten COELO | Procentuele vergelijking | Positie ranglijst | |
Landelijk goedkoopste gemeente | Oud-Beijerland | 505 | 74% | 1 |
Gemeente Houten | 687 | 100% | 104 | |
Landelijk duurste gemeente | Bloemendaal | 1.234 | 180% | 387 |
Totaal gebruiker | ||||
Provinciaal goedkoopste gemeente | Veenendaal | 549 | 80% | 1 |
Gemeente Houten | 687 | 100% | 7 | |
Provinciaal duurste gemeente | Bunnik | 950 | 138% | 26 |
Totaal eigenaar/gebruiker |
Indicatoren
In onderstaande tabel zijn de van toepassing zijnde relevante BBV-indicatoren binnen het taakveld 'Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ontwikkeling en stedelijke vernieuwing (Vhrosv)' per 1 januari van het betreffende jaar opgenomen.
Omschrijving | Bron | Realisatie | ||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||
Gemeentelijke woonlasten in euro eenpersoons-huishouden (BBV) | Coelo | 544 | 546 | 554 | 561 | 560 |
Gemeentelijke woonlasten in euro meerpersoons-huishouden (BBV) | Coelo | 680 | 678 | 681 | 687 | 687 |
Gemiddelde WOZ-waarde koopwoningen x € 1.000 (BBV) | WSJG | 260 | 251 | 254 | 278 | 301 |
Kwijtscheldingsbeleid
Bij kwijtschelding van belasting wordt de 100% norm van de relevante bijstandsnorm gehanteerd. Voor de overige regels wordt het rijksbeleid gevolgd. Op grond van de belastingverordeningen kan kwijtschelding worden verleend voor de afvalstoffenheffing, hondenbelasting (alleen de eerste hond), rioolheffing en in zéér uitzonderlijke gevallen de onroerende-zaakbelasting. Voor de overige belastingen en heffingen wordt geen kwijtschelding verleend.
Bedragen x 1 | ||||
Soort belasting | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Afvalstoffenheffing | 101.815 | 81.629 | 116.149 | 117.968 |
Hondenbelasting | 4.642 | 3.908 | 5.733 | 4.759 |
Onroerend zaakbelastingen | 333 | |||
Rioolheffing | 60.797 | 55.608 | 66.963 | 66.779 |
Totaal | 167.587 | 141.145 | 188.846 | 189.505 |