Doelstelling 5 |
Betere naleving (vergunnings-)voorschriften en algemene regels binnen het domein van de Openbare orde. |
Effectindicatoren
Doel | Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | Realisatie | |||||
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |||||||
5.1 | % Inwoners dat zegt overlast te ondervinden van evenementen in de eigen woonomgeving | Monitor Sociale Kracht | X | 4% veel / 12% inclusief niet veel / niet weinig | 2% veel / 9% inclusief niet veel / niet weinig | 4% veel / 12% inclusief niet veel / niet weinig | 2% veel / 9% inclusief niet veel / niet weinig | |||
Betrokkenheid verbonden partijen
Bij deze doelstelling zijn geen verbonden partijen betrokken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We zijn zichtbaar in de openbare ruimte aanwezig en vergroten met onze aanwezigheid en handhaving niet alleen de feitelijke veiligheid, maar vooral ook het gevoel van veiligheid. We hebben ons daarbij meer gericht op zogenaamde 'informele handhaving'. Dat wil zeggen dat we naast voorlichting en communicatie op maat, onze inwoners en bedrijven (daar waar mogelijk) meer hebben aangesproken op gedrag/nalaten en hebben gewaarschuwd, zonder formeel te handhaven. Dit werkt over het algemeen goed en is veel sneller dan formele handhaving. Daar waar informele handhaving niet werkt blijft uiteraard formele handhaving nodig en mogelijk.
We hebben ons ook gericht op het correct verlenen of weigeren van vergunningen en het daarbij behorend toezicht op de naleving van de vergunningen en de (vergunning-)voorschriften. We passen daarbij het driestappenplan toe:
- bestuurlijke waarschuwing;
- voornemen dwangsom/bestuursdwang;
- opleggen dwangsom/bestuursdwang.
In het kader van het Preventie- en Handhavingsplan Alcohol (PHP) hebben de bijzonder opsporingsambtenaren (BOA's) controles uitgevoerd en preventierondes gehouden. In het uitvoeringsplan VTH (Vergunningverlening Toezicht en Handhaving) zijn de controles en acties verder uitgewerkt zoals het controleren van de horeca op het naleven van de leeftijdsgrenzen voor de verkoop van alcohol.
De (integrale) beleids- en handhavingsoverleggen waarin concrete signalen en handhavingsonderwerpen worden gedeeld en besproken hebben we intensief voortgezet. We delen informatie en signalen met onze externe handhavingspartners (waaronder bijvoorbeeld het RIEC (regionaal informatie- en expertisecentrum ondermijnende criminaliteit) en het lokale ondermijningsoverleg. Bij voorkeur starten we een integrale handhavingsaanpak op. Daarmee voorkomen we dat verschillende handhavingsdisciplines langs elkaar heen werken. Tenslotte hebben we de inzet van BOA's op de algemene taken zoals het controleren van evenementen, parkeren en hondenbeleid gecontinueerd.
Prestatie-indicatoren
Doel | Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | Realisatie | ||||||
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||||||||
5.1 | Aantal pv/transactie voorstellen (bekeuringen) uitgeschreven door BOA’s | Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling | 50/1.500 | 36/1.113 | 84/718 | 50/1.500 | 21/687 | 1 | |||
s | Aantal bestuurlijke waarschuwingen openbare orde* | Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling | 53 | 139 | 292 | 145 | 150 | 3 | |||
5.3 | Aantal opgelegde dwangsommen openbare orde | Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling | 10 | 10 | 13 | 11 | 11 | 3 | |||
* Tevens sluitingen van drugspanden en dwangsommen/bestuursdwang als gevolg van alcoholregelgeving. |
Doel | Verklaring van afwijking |
5.1 | Het aantal PV's / staande houdingen is lager dan geraamd. Dit heeft te maken met het ontbreken van juridisch juiste bebording van winkelcentrum het Rond. |