Doelstelling 4 |
De verkeersveiligheid op een hoog niveau houden en waar mogelijk verder verbeteren. |
Effectindicatoren
Voor deze doelstelling is geen prestatie-indicator opgenomen. De landelijke BBV-indicatoren Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig en Ziekenhuisopname na verkeersongeval met fietser zijn vervallen.
Betrokkenheid verbonden partijen
Bij deze doelstelling zijn geen verbonden partijen betrokken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Ook in 2018 hebben we veel inzet gepleegd op het verkeersgedrag van onze inwoners en bezoekers en de beïnvloeding van het gedrag. We doen mee met diverse landelijke campagnes (bijv. 'De scholen zijn weer begonnen') maar zetten ook ander zogenaamd 'gedragsmateriaal' in. De borden 'spelend kind' met adviessnelheid 15 km/u en de silhouetborden met afbeeldingen van Nijntje (Dick Bruna) zijn populair onder onze inwoners. Om aan de vraag te voldoen zijn er extra borden aangeschaft en is de uitleenperiode teruggebracht van één jaar naar drie maanden.
We hebben in het kader van de actie 'Veilige Straat' op de Viswater verkeersdrempels aangebracht. Verder zijn er bewonersgroepen uit verschillende straten die zich hebben aangemeld voor de aanpak 'Veilige Straat' en deze aanmeldingen worden verder opgepakt in 2019. In het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid staan diverse - elk jaar terugkerende - acties. Deze zijn ook in 2018 weer uitgevoerd.
Als het gaat om handhaving van snelheid, door rood licht rijden, gordel-, helm- en alcoholgebruik dan is de politie aan zet. In het tweewekelijks overleg tussen burgemeester en basisteamchef van politie Lekpoort komen deze handhavingskwesties en knelpunten aan de orde. Er zijn door de politie diverse acties op het gebied van verkeersveiligheid gehouden in Houten. Het faciliteren van alternatieve methoden van pakketbezorging door pakketkluizen in te richten bij de inprikker van de wijk is in 2018 om diverse redenen (buiten de invloedssfeer van de gemeente) nog niet gelukt.
In 2018 is de fietsverlichtingsactie na een aantal jaren te hebben stilgelegen nieuw leven ingeblazen. Ook zijn er een aantal acties ondernomen om het gedrag van verkeersdeelnemers op specifieke locaties in de openbare ruimte positief te beïnvloeden.
De kwaliteit van de ongevallenregistratie door ViaStat is aanzienlijk verbeterd. De verwachting is dat vanaf 2019 een analyse van de ongevallengegevens weer een beter inzicht geeft in de verkeersveiligheid in Houten.
Prestatie-indicatoren
Doel | Omschrijving prestatie 2018 | Voortgang | Toelichting | ||||
4 | 1 | Medio 2018 is er een aanbesteding gehouden voor de herinrichting van de Beusichemseweg. Op 18 september 2018 is het werk gegund, maar de aannemer bleek de planning niet te kunnen halen. Daarom heeft de gemeente de overeenkomst met de aannemer ontbonden. Dit betekent dat er een nieuwe aanbesteding moet worden gehouden en dat het werk niet zoals oorspronkelijk gepland in 2018 uitgevoerd is. Voor het afstemmen van een nieuwe uitvoeringsplanning is overleg nodig met verschillende stakeholders, waaronder Mooi ’t Goy. Vooruitlopend op de uitkomst van deze afstemming is de verwachting dat de werkzaamheden kunnen starten in het 2e kwartaal van 2019, en dat de herinrichting voor de bouwvak gereed is. | |||||
Reconstructie Beusichemseweg in de kern van 't Goy. | |||||||
4 | 3 | In samenwerking met de fietsersbond is een e-fietsscan uitgevoerd. Deze scan was vooral gericht op het verbeteren en aanpassingen in het fietspadennetwerk voor de fiets in zijn algemeenheid. Deze zijn ter plaatse beoordeeld en is actie ondernomen in de vorm van herstelwerkzaamheden asfalt, aanbrengen belijning, verwijderen palen e.d. De elektrische fiets krijgt verdere aandacht in het Fietsplan. | |||||
Onderzoeken hoe het fietsnetwerk van Houten kan worden aangepast op de elektrische fiets, bijvoorbeeld bij herstructurering van wegen. Dit in het kader van de 'Toekomstvisie Houten 2025' en het toenemende gebruik van elektrische en andere snelle fietsen. | |||||||