Jaarrekening 2018

Programma Betrokken bij de samenleving

Doelstelling 1: Goede kwaliteit van en toegankelijkheid tot gemeentelijke informatie, diensten en producten

Doelstelling 1

Goede kwaliteit van en toegankelijkheid tot gemeentelijke informatie, diensten en producten.

Effectindicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

Realisatie

2015

2016

2017

2018

1.1

Waardering inwoners algehele gemeentelijke dienstverlening

Monitor Sociale Kracht

X

7,0

7,1

7,5

7,2

1.2

Waardering inwoners voor de digitale Dienstverlening

Monitor Sociale Kracht

X

X

7,3

6,5

7,4

Betrokkenheid verbonden partijen
Bij deze doelstelling zijn geen verbonden partijen betrokken.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

In 2018 is een ontwikkelambitie voor de gemeentelijke organisatie geformuleerd: we verbinden, we zijn professioneel en we zijn vernieuwend. We willen een persoonlijke overheid zijn. We gaan de verbinding aan met onze inwoners en partners rondom vraagstukken en initiatieven van de samenleving. Onze werkwijze sluit hierop aan. In 2019 gaan we hiermee aan de slag en laten we de medewerkers van de gemeente competenties ontwikkelen die bijdragen aan een nog betere dienstverlening.
Een goede gemeentelijke website draagt bij aan excellente dienstverlening. Alle (nieuwe) pagina’s van de gemeentelijke website worden op basis van vastgestelde eisen, waaronder het door de rijksoverheid vastgestelde leesniveau B1, getoetst en verbeterd. Ook biedt de gemeentelijke website bezoekers de mogelijkheid om een fout te melden of gemis aan informatie door te geven. Www.houten.nl wordt  op basis hiervan en andere tools real-time gemonitord (Site-inproof). Aanpassingen worden direct verwerkt. Aangescherpte eisen maken dat we in 2019 nog meer investeren op een kwalitatief hoogstaande website.
In 2018 zijn de circa 50 standaardbrieven die in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning worden verstuurd, herschreven in eenvoudige en begrijpelijke taal. Ook binnen het ruimtelijk domein zijn 30 brieven herschreven. Doel hiervan is om met elke burger in Houten op een begrijpelijke manier te communiceren. Ook in 2019 gaan we door met de verbetering van brieven.

Prestatie-indicatoren

Doel

Omschrijving prestatie 2018

Voortgang

Toelichting

1

3

Kwaliteit Houten.nl doorlopend monitoren en toetsen en verbeteren naar onderwerp op vooraf vastgestelde kwaliteitseisen en daarmee ook aan de actuele algemene toegankelijkheidseisen.

1

3

Bij minimaal 80% van de veelgevraagde producten is de informatie op de website beschikbaar.

1

3

Bij minimaal 80% van de veelgevraagde producten is de informatie beschikbaar in een tekst op B1* niveau.

ga terug