Doelstelling 2 |
Digitale dienstverlening zodat inwoners en ondernemers 24/7 zaken met ons kunnen doen. |
Effectindicatoren
Doel | Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | Realisatie | |||||
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |||||||
2.1 | Toename gebruik E-formulieren | Productenoverzicht digitalisering (e-formulieren) | 7.101 | 7.270 | 9.368 | 9.000 | 12.000 | |||
Betrokkenheid verbonden partijen
Bij deze doelstelling zijn geen verbonden partijen betrokken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In 2018 is geïnventariseerd welke digitale producten in aanmerking komen voor verdergaande digitalisering of robotisering om zo de dienstverlening nog efficiënter en sneller te laten verlopen. In 2019 wordt bepaald welke producten ook daadwerkelijk verdergaand worden gedigitaliseerd. De gemeente Houten is aangesloten op mijnoverheid.nl. Zo wordt inmiddels een kwart van de servicebrieven via mijnoverheid.nl aangeboden.
Na de nulmeting van de privacy is er in 2018 privacybeleid opgesteld en zijn er maatregelen geformuleerd om aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) te kunnen voldoen. We zijn begonnen aan de implementatie en borging van deze maatregelen. Samen met de andere Lekstroomgemeenten hebben we een functionaris gegevensbescherming ingehuurd. Deze ziet erop toe dat we conform de AVG handelen. In 2019 gaat de inhuur over in een aanstelling.
In 2018 is in kaart gebracht welke mogelijkheden er in Houten worden geboden, door bijvoorbeeld Van Houten&co en de bibliotheek, om inwoners die niet digitaal vaardig of laaggeletterd zijn te ondersteunen. Op basis hiervan wordt in 2019 beleid ontwikkeld om deze inwoners zo goed mogelijk toegang tot de diensten en producten van de gemeente te geven.
Prestatie-indicatoren
Doel | Omschrijving prestatie 2018 | Voortgang | Toelichting | ||||
2 | 1 | In 2018 zijn de meest gevraagde producten voor burgers 97% digitaal beschikbaar gekomen. Door onvoldoende personele capaciteit is dat voor bedrijven 76%. | |||||
Ultimo eerste kwartaal 2018 realiseren van 100% digitale volwassenheid bij de meest gevraagde producten en diensten door burgers (29) en ondernemers (22). | |||||||
2 | 3 | ||||||
Inventariseren welke werkprocessen aan de behoeften van de inwoner voldoen en zich lenen om volledig te worden geautomatiseerd, zodat deze diensten 24/7 kunnen worden aangeboden (veelal meest gevraagde producten). Dit betekent investeren in koppeling van (nieuw) e-formulier aan achterliggende systemen. | |||||||